Český skladatel, pedagog, redaktor, organizační pracovník. Skladbu studoval v letech 1951-55 na AMU u J.Řídkého, 1956-71 pracoval ve Státním hudebním vydavatelství (Supraphon) jako redaktor pro soudobou hudbu; z politických důvodů musel místo opustit a pak až do pádu totalitního režimu pracoval jako korepetitor tanečního oddělení Lidové školy umění v Radotíně. V šedesátých letech na sebe Kopelent výrazně upozornil jako skladatel v mezinárodním kontextu; jeho skladby zazněly na festivalech jako Varšavská jeseň, Donaueschingen, Witten a dalších. Byl členem mnoha porot v mezinárodních skladatelských soutěžích. V letech 1965 - 1973 společně se Zbyňkem Vostřákem umělecky vedl soubor Musica viva pragensis, pro který napsal řadu komorních skladeb. V období tzv. normalizace (tj. konsolidace společenských poměrů) jeho skladby mohly být hrány a vydávány pouze v zahraničí. Od r. 1991 působí jako profesor skladby na pražské AMU. Kopelent byl také předsedou České sekce ISCM, dosud je předsedou skladatelského sdružení Ateliér 90, je pořadatelem a lektorem mezinárodních letních skladatelských kurzů v Českém Krumlově. V roce 1991 mu byl udělen čestný řád francouzské vlády \"Chevalier des arts et des lettres\". Z dalších významných ocenění získal např. českou cenu Classic 1999 , německou Herderovu cenu v roce 2001 a státní cenu Ministerstva kultury ČR v roce 2003.
Marek Kopelent patří k hlavním představitelům moderní české skladatelské tvorby 60. let a 70. let. Využíval nejrůznějších nástrojových a hlasových kombinací, aby odkryl nové zvukové možnosti.
Komorní skladby:
Nénie s flétnou za zemřelou Barboru Hlavsovou, pro flétnu, 9 ženských hlasů a kom. ansámbl
Hudba pro 5 (hoboj, klarinet, fagot, viola a klavír)
Smyčcové kvartety č. 1 - 5
Snehah pro soprán, jazz. alt, magnetofonový pás a komorní soubor
Rozjímání, skladba pro komorní orchestr
Zátiší pro kom. orchestr
Žesťový kvintet
Sonáta pro 11 smyčcových nástrojů
Syllabes mouvementées (Slabiky v pohybu), pro komorní sbor
Nářek ženy, melodram pro herečku, 7 žesťových nástrojů, 14 ženských hlasů a dětský sbor na vlastní text a verše M.Procházkové
Modlitba kamene pro mluvce, dva smíš. kom. sbory a tři tamtamy na slova stejnojmenné básné V.Holana
Orchestrální a koncertantní skladby:
Hrátky, pro alt-saxofon a orchestr na italské texty renesančních básníků
Il canto de li augei, árie pro soprán a orchestr
Symfonie, pro orchestr
ARRIÍJAh, symfonický zpěv pro orchestr
Zastřený hlas nad hladinou klidu, pro trubku a kom. orchestr
Skladby pro sólový nástroj (nebo s doprovodem):
For Arnošt Wilde, pro klavír sólo
Hallelujah pro varhany
Bijuo de Boheme pro cembalo
Ballada pro klavír
Capriccio pro sólovou trubku
Canto intimo flétnu a vibrafon
Musique piquante pro housle a cimbál
Toccata pro housle a klavír
Le petit rien, pro pikolu a hráče na bicí
Karrak pro violoncello a klavír
Canto espansivo pro klarinet sólo
Oratoria a kantáty:
Chléb a ptáci, kantáta pro kontraalt, recitaci, smíšený sbor a orchestr na verše Jana Skácela
Laudatio pacis, na texty J.A.Komenského (společně s P.H.Dittrichem a S.Gubajdulinou)
Legenda De passione St. Adalberti martyris (svatovojtěšská)
Agnus dei pro soprán a kom. soubor na německý text M. Luthera
Ona skutečně jest, vokálně-symfonická skladba pro tenor, bas, recitaci, smíš. a dětský sbor a orchestr
Lux mirandae sanctitatis, oratórium pro soprán, recitaci, smíš. a dětský sbor a instrumentální soubor
Holanovská reminiscence pro mezzosoprán, recitaci, pěvecký sbor, klarinet, trombón a klavír
M. Matzner: Marek Kopelent. Nástin života a tvorby, Praha 2006 (dipl práce FFUK). - Začátky Nové hudby v Praze 1959 - 64, vyd. Ostravské centrum nové hudby 2007
Marek Kopelent
Aktuálně vybrané období: Období 1945–1989 (ca 1945 - 1989)