Český skladatel, pedagog, sbormistr, dirigent, klavírista a rozhlasový pracovník. Pocházel z rodu východočeských mlynářů. Po maturitě na reálce (1926) byl přijat na České vysoké učení technické v Praze. Současně studoval soukromě klavír u Adolfa Mikeše a na jeho doporučení odchází na Státní konzervatoř v Praze. V roce 1928 vstoupil do 2. ročníku kompoziční třídy K. B. Jiráka, absolvoval 1931 Symfoniettou pro velký orchestr. K jeho dalším učitelům patřili A. Hába (kontrapunkt), E. Schulhoff a J.Řídký (instrumentace), P. Dědeček (dirigování). Od roku 1932 byl zaměstnán v pražském rozhlase
jako hudební režisér. Zároveň byl posluchačem klavírního oddělení Viléma Kurze na mistrovské škole, kde absolvoval 1934. V rozhlase založil vokální komorní soubor, kterým podle potřeby doplňoval instrumentalisty. Pro židovský původ své manželky byl k 31. 3. 1942 z rozhlasu vypovězen, vrátil se v květnu 1945, od r. 1947 jako vedoucí hudebního porovozu (do r. 1955). Působil řadu let v hudebním odboru Umělecké besedy (členem předsednictva od roku 1945). V letech 1958-1962 vyučoval kompozici na pražské konzervatoři, poté se věnoval pouze skladatelské tvorbě.
Tvorba vokální a vokálně instrumentální:
\"Neustupujte!\", kantáta pro mužský sbor, dechové a velkou skupinu nástrojů bicích.
Šest mužských sborů na verše Jiřího Wolkera
Zpíváme. Dětské sbory s průvodem klavíru na slova Lydie Macháčkové
Přírodě. Cyklus dětských sborů na slova lidové poezie s průvodem klavíru
Milostná, pro smíš. sbor a orchestr na slova moravské lidové poezie
Eufemias Mysterion (Tajemství ticha), kantáta pro soprán a komorní orchestr na starořecká slova
Proměny I. chorálu Hospodine, pomiluj ny, pro smíšený sbor (zpěv a recitace), sólový baryton a mužský sbor (zpěv), sólový vyšší ženský hlas (recitace)
Židovská modlitba, pro zpěv, recitaci sólovou a sborovou na hebrejský text (modlitba za zemřelé Kaddiš)
Orchestrální skladby:
Mystérium času, orchestrální passacaglia
Hamletovská improvizace pro velký orchestr (\"K 400. výročí Shakespearova narození\")
Zrcadlení. Devět miniatur pro velký orchestr
Symfonie č. 1 - 8
5. symfonie \"Dramatická\" pro soprán (bez textu) a velký orchestr
6. symfonie \"Koncertantní\" pro klarinet a orchestr
7. symfonii (\"Věčnost - Člověk - Věčnost\") na autorův text podle Nového zákona pro velký orchestr a recitátora
Proměny (Metamorfózy) II. chorálu Hospodine, pomiluj, ny, pro klavír a orchestr
Skladby pro sólový nástroj
Passacaglia TGM pro klavír
Suita pro klavír
Sedm skladeb pro klavír
Snadná preludia pro klavír
Osm preludií pro klavír
Cizokrajné motivy pro klavír
Dvě fantazie pro varhany
Čtyři preludia pro varhany
Skladby pro komorní instrumentální soubory:
Sonáta pro violoncello a klavír
Dechový sextet
Sonatina pro hoboj a klavír
Ballata (Balada) pro housle a klavír
Suita pro saxofon a klavír
Dětem. Suita pro klavír na čtyři ruce
Malá suita, pro klavír na čtyři ruce
8 ricercari, op. 51 pro bicí nástroje
Lamenti e risolini (Nářky a úsměvy) pro flétnu a harfu, op. 53
Osm invencí (Otto invenzioni), pro bicí nástroje (6 hráčů)
Osudová dramata člověka. Sonáta pro trubku, bicí nástroje, klavír a recitaci
Písňová tvorba:
Zpívánky dětem I. a II. řada, pro zpěv a klavír
Rybářská ukolébavka, pro baryton sólo a smíšený sbor na slova Fr. Branislava
Modré nebe. Knížka dětských zpívánek podle obrázků Josefa Čapka na slova Fr. Hrubína
Ohlasy dálav. Pět zpěvů pro alt (bez textu) a klavír
Moravské ukolébavky, pro soprán a kom. orchestr
Milostné písně, pro soprán a baryton s dopr. klavíru na slova lidové poezie
Šest ukolébavek na slova lidové poezie, pro alt a klavír
Myslivečké písničky, pro baryton a čtyři lesní rohy na slova lidových písní
Elektroakustické skladby:
E fontibus Bohemicis, šest obrazů z českých letopisů
Miloslav Kabeláč
Aktuálně vybrané období: Středověk (ca 850 – 1440)